Ervaringen op de Lotus beurs

de beurs komt langzaam op gang

10.00 uur ’s ochtends, de beurs komt op gang

De Lotusbeurs (voorheen de onkruidbeurs) is een beurs gericht op opleidingen, gezondheid en zingeving. Zondag 17 maart was de 29e editie van deze beurs en ook deze keer was hij goed bezocht. Dat geldt ook voor onze kraam, waar we met een team van Reconnective Healing practitioners, de belangstellenden te woord stonden en hen de mogelijkheid boden om tegen een kleine vergoeding een korte healingsessie te ervaren. Verder konden mensen kennis maken met de Reconnective Healing via een lezing, een introductie in de Reconnective Kids en een workshop Reconnective Yoga.

Wat ik erg bijzonder vond om te ervaren, was dat we daar ieder vanuit onze eigen praktijk als team stonden met één gezamenlijk doel, namelijk: ‘meer bekendheid geven aan Reconnective Healing en zoveel mogelijk mensen hier kennis mee laten maken’.
Dit is volgens mij goed gelukt. We hebben gedurende de dag 50 (van de beschikbare 54) korte healingsessies verzorgd, aan diverse mensen het boek van Eric Pearl verkocht en een continue stroom bezoekers van informatie voorzien.

Toegegeven, zelf ben ik niet zo’n beursganger en dit was voor het eerst dat ik zelf professioneel op een beurs stond. Ik ben er eigenlijk zonder al te veel verwachtingen, maar met een grote dosis aan ‘goede zin en enthousiasme’ heen gegaan. Nieuwsgierig naar hoe me dit zou bevallen en ook erg benieuwd hoe het zou zijn om op een drukke beurs met veel geluid healingsessies te verzorgen, zowel voor mijzelf als voor de ontvanger van de healing.

De ervaring leerde dat de omgeving van de beurs geen consequenties had voor de concentratie en intensiteit van de healingsessies. Tijdens het verzorgen van de sessies merkte ik bij mijzelf het gemak op waarmee ik me kon focussen op de helende frequenties en de persoon op de massagetafel, terwijl ik me tegelijkertijd ook bewust was van mijn omgeving. Waar ik tijdens een gesprek wel kan merken dat omgevingsgeluiden en invloeden me afleiden van het gesprek en mijn gesprekspartner, was dat hier totaal niet het geval. Hoewel ik de omgeving soms even opmerkte, bleven mijn focus en aandacht gecentreerd en gericht op  de healingsessie die ik verzorgde.

Een vrouw vertelde me na haar healingsessie een vergelijkbare ervaring:  ‘Tegen het einde van de sessie hoorde ik ineens heel veel lawaai en stemmen (van de beurs) en het volgende moment was het weer weg en zweefde ik hierboven.’

Verder merkte ik die dag tijdens de sessies dat de intensiteit soms opeens heel sterk kon toenemen en ook dat aspecifieke sensaties in mijn eigen lichaam een vorm van feedback kunnen zijn. Ik had nog niet eerder zo duidelijk meegemaakt dat sensaties in mijn lichaam tijdens de sessie, achteraf overeen bleken te komen met fysieke klachten van de betreffende persoon.

Zo bleek bijvoorbeeld uit een nagesprek met een vrouw die mij vroeg naar mijn ervaringen tijdens haar sessie. Ik vertelde haar dat ik altijd terughoudend ben in het vertellen van mijn eigen ervaring. Voor je het weet zit je in een interpreterend en diagnosticerend gesprek met elkaar en dat is naar mijn idee niet de bedoeling van een Reconnective Healingsessie. Tijdens haar sessie was me echter wel iets specifieks opgevallen en dat was dat ik op een gegeven moment een koude stroom door mijn linkerheup had voelen gaan.  Ik kon de verleiding niet weerstaan en vertelde haar dat en ook dat ik geen idee had of en wat het betekende. Zonder een moment twijfel reageerde zij met ‘oh ja mijn linkerheup is stijver dan de andere heup´.

Eric Pearl beschrijft dit ‘ervaren van de symptomen van de persoon op de tafel’, overigens ook als één van zijn eigen ervaringen in zijn boek `The Reconnection: Heal others, Heal yourself’. Waarbij hij overigens aangeeft dat dit niet nodig is om de healing plaats te laten vinden, maar meer als een bevestiging en feedbacksysteem voor onszelf als facilitator van de healingsessie.

Veel mensen op de Lotusbeurs vertelden na een sessie, dat zij:

  • energie voelden stromen door hun lichaam, soms in de vorm van tintelingen, andere keren in de vorm van warmte- en koudestromen.
  • energie in de handpalmen voelden stromen (‘priemen’ zoals iemand het noemde)
  • zich rustiger, meer ontspannen en meer geaard voelden.
  • de ervaringen van tijdens de sessie, na de sessie nog steeds voelden. Zo zei iemand bijvoorbeeld: ‘In het begin voelde ik het vooral bij mijn hoofd, daar stond je op dat moment ook, daarna meer naar mijn benen, maar het gevoel bij mijn hoofd bleef, zelfs nu nog.’
  • hun buik voelden rommelen.
  • aanraking voelden, zonder dat ze aangeraakt werden.
  • opeens moesten lachen of huilen.
  • Een fysieke reactie merkte. Zo was er iemand die vertelde dat ze voelde hoe een rugwerveltje spontaan op zijn plek schoot en hoe ze voelde dat haar hoofd werd ‘opgeruimd’. Iemand anders vertelde dat ze een plop in haar baarmoeder voelde. Nadien schreef ze me dat ze sinds die zondagavond voor het eerst sinds 7 weken niet meer vloeide.

Deze ervaringen komen overeen met de ervaringen die we als practitioners over de hele wereld terughoren van mensen die bij ons een healingsessie ervaren.

Toch blijf ik van huis uit ook nieuwsgierig en een nuchtere onderzoeker en vraag ik me soms stilletjes af hoe het sommige mensen is vergaan na hun sessie en wat hun verdere ervaringen zijn geweest. Want zeg nou zelf, ondanks alle tastbare ervaringen die er zijn, inclusief die van mijzelf, blijft het toch in zekere zin ongrijpbaar en een wonder wat er tijdens zo´n healingsessie gebeurt.

Eigenlijk net zoals het leven zelf soms ongrijpbaar is en wonderlijk kan verlopen…

Geef een reactie

